pátek 4. července 2014

Jak na dlouhé vlasy

Pořád mi na hlavu padají z různých stran otázky typu "jak jsi to udělala, že máš tak hezký vlasy" nebo "co si dáváš na vlasy, že je máš tak hezký a dlouhý", takže jsem se rozhodla sepsat, co že to vlastně s těmi vlasy dělám. Popravdě to není nic zázračného, ale někomu by to mohlo pomoci. Jen upozorňuji, že to, že to funguje mě, neznamená, že to zajistí bujnou kštici každému - mě přeci jen bylo něco dáno do vínku genetikou.

1. Zkrátit!
Jak jste si mohli přečíst ve Velké vlasové story, nosila jsem dost dlouho vlasy krátké a před sedmi lety jsem je naposledy ostříhala. Na Amélii, takže měly dost co dorůstat. Pokud se vám vlasy zasekly na nějaké délce a chcete, aby dostaly nějakou novou energii do života a růstu, doporučuji zkrátit, byť třeba jen na mikádo, nemusí to být hned na ježka. Potvrdí vám to spousta holek, že najednou vlasy rostou rychleji a silnější.


2. Dobrá péče
To mě mrzí, že jsem na přírodní kosmetiku narazila až tak půl roku zpátky a do té doby si patlala vlasy silikony a sulfáty. Začít s ní od začátku, mám vlasy ještě mnohem lepší. Proto doporučuji poohlédnout se po nějaké dobré péči na vlasy, nejlépe přírodního původu. Dřív jsem se tím moc nezabývala, používala jsem co bylo (a když nebylo, postačil sprcháč), neznala jsem kondicionér a masku na to práskla jen když jsem si vzpomněla jednou za půl roku. Dneska si říkám, že nechápu, jak to ty moje vlasy vydržely... No moc nedržely. S postupující délkou se z nich začal tvořit chemlon. Tehdy jsem objevila kouzlo kondicionérů. Než jsem přešla na přírodku, myla jsem si hlavu ob den, protože jinak to s tou mastnotou nešlo, spotřeba i finance stoupaly.

Vyhněte se všemu se silikony, protože ty vlasy sice nádherně uhladí, že vypadají lesklejší, ale ještě je k tomu obalí nepropustnou vrstvou, která do nich nepustí žádnou výživu a ve výsledku jsou ještě sušší. Také doporučuji koukat, jestli šampony obsahují sodium lauryl sulfát a sodium laureth sulfát (SLS a SLES) - tyto látky jsou používané pro své pěnící a čistící schopnosti, jenže jsou hrozně agresivní a vysušují. Pokud trpíte na lupy a po umytí vlasů vás svědí skalp a máte suchou kůži, v osmdesáti procentech za to můžou sulfáty. Přírodní značky používají jemnější variantu sodium coco sulfát, který sice také není ideální, ale zdaleka to není takové zlo. Já na sulfáty přecitlivělá nejsem, takže mi SCS nevadí, ale pokud vás hlava svědí i po přírodce s SCS, kupujte šampony, které je neobsahují vůbec.

Dneska na vlasy používám jen šampon, kondicionér a masku. Vše od Alverde, které jsem si hrozně moc oblíbila, páč je cenově dostupné a dobré, navíc krásně voní nejen mě, Mužovi, ale i našim myším. Vlasy si myji jednou za čtyři dny. Pravda, ten čtvrtý den už ofina není ideální, ale to vyřeší čelenka. Jednou týdně na to plácnu na půl hodiny masku a mám vystaráno - zkoušela jsme různé olejové zábaly, ale moc se u mě neosvědčily, protože s mou délkou je toho oleje třeba hodně a navíc mi hrozně vadí, jak se špatně vymývají, proto si je nechávám spíš na obličej. Měsíční výdaje cca dvě stovky.

3. Omezit ostatní pitomosti
Tím myslím, nepatlat na vlasy zbytečnosti, jako různé gely, vosky, tužidla, laky na vlasy a podobně, pokud to není nutné. Zbytečně to vlasy zatěžuje, rychleji se pak mastí. Já mám ze stylingových přípravků doma jen lak na vlasy (šikovný s manuální pumpičkou, ani nevím, kde jsem ho kupovala), kterým si jen občas přestříknu vlasy, když si češu nějaký drdol, nebo když ráno prohrávám válku s ofinou a potřebuji, aby zůstala na svém místě. Ještě mám doma vosk, ale ten jsem snad nikdy na vlasy nedávala, používám ho jen na paruky. Když vidím slečnu, co na záchodcích vytáhne z kabelky veliké balení zeleného gelu na vlasy za dvacku a začne si to stajlovat do vlasů skoro po lopatách, kroutí se mi i prsty u nohou.

4. Chránit před teplem
Přiznám se, že jsem ostuda a chránění před teplem flákám. Co si budeme namlouvat, fénování jednou za čtyři dny vlasům zase tak neškodí a to, že jednou za sto let vyžehlím ofinu žehličkou (to když tu bitvu s ní fakt projíždím) taky moc ne... Ale na druhou stranu vím, co za zlo mi na hlavě napáchal týden v Chorvatsku - dávala jsem vlasy dohromady pak dobré dva měsíce a stálo mě to spoustu olejových zábalů, protože to bylo jediné, co na ty vysušené chudinky pomohlo. Takže letos pojedu připravená, mám vyhlédnuté nějaké spreje na ochranu před teplem, tak uvidím, jak dobře to bude fungovat.

5. Zaplétat
Na noc si vždycky vlasy zaplétám do copu z několika praktických důvodů. Za prvé, je snazší z pod sebe nebo přítele tahat přilehnutý cop, než postupně po pramínkách celou hřívu, kdy to nějaké vlasy i odnesou. Za druhé, je mnohem snazší ráno ty vlasy rozčesat. Po posteli sice necestuji, ale otáčím se docela dost a po ránu mám jinak z vlasů koudel. Za třetí, vlasy méně překážejí při různých postelových činnostech.

Jak to vypadá, když si na noc vlasy nezapletete.

Různé drdoly a copy budete milovat hlavně v zimě. Při různém svlékání a oblékání kabátu, svetrů, čepic a šály se vlasy pořád o něco třou a už v polovině dne z nich mám elektrizující klubko chemlonu. Copy a drdoly tohle všechno hooodně omezí. Stejně to dělám i v létě, ale tam zase z důvodu, že pod závojem hustých dlouhých vlasů se vám budou záda a krk potit ještě víc, takže je lepší to vyčesat nahoru. Rozpuštěné vlasy si užívám hlavně na jaře a na podzim.



6. Stříhat konečky
Nevěřte reklamám na přípravky, které slibují opravení a zacelení roztřepeného konečku - to je kec. Maximálně to ten koneček na chvilku slepí, takže to opticky vypadá dobře, ale má to jen krátkodobý efekt. Na roztřepené konečky berte nůžky, nic jiného s nimi nezmůžete. Já chodím ke kadeřnici jednou za dva měsíce, vždycky si nechám zastřihnou ofinu a konečky. Jenže to nestačí -  všechny vlasy nemají stejnou délku a roztřepené konce se můžou vyskytovat všude. Proto si tak jednou měsíčně (když se v práci trochu nudím) vezmu své super ostré manikúrní nůžtičky a začnu si projíždět vlasy pramínek po pramínku a dávat vale rozetřeným a slabým konečkům. Vydrží mi to i čtyři hodiny. Jsem tím trošku posedlá, nic mě nerozčílí víc, než když si najdu roztřepený koneček a nemůžu ho ustřihnout. A co teprve, když stojím na eskalátorech za někým, kdo těch roztřepených konečků má plnou hlavu! To se teprve kroutím...


7. Opatrně rozčesávat
Hodně lidí radí, aby se po umytí vlasy nechaly uschnout a teprve pak česaly. To já nemůžu, protože bych je už nerozčesala, nehledě na to, že ofina by si udělala volný den a trčela jak se jí zachce. Takže já rozčesávám hned po umytí, když si z vlasů ručníkem vymačkám vodu a to plastovým hřebenem s řídkými zuby, hezky od konečků opatrně postupuji až k hlavě. Stejně to dělám i normálně přes den, ale to na ně beru obyčejný kartáč. Toužím oba hřebeny vyměnit za dřevěné (jednak se všude pro vlasy doporučují, protože je neelektrizují, jednak protože miluji dřevo), ale jejich ceny jsou zatím trochu strašidelné. Měla jsem tu čest vyzkoušet všemi opěvovaný Tangle Teezer a vůbec mě neuchvátil - rozdíl v rozčesávání jsem žádný nezaznamenala a TT se mi hrozně špatně drží v ruce. Raději zůstanu u svého kartáče.


8. Barvení
Nejlepší by bylo nebarvit vůbec... Ale s tím mě dneska každý pošle do háje, včetně mě samotné, protože jsem od patnácti neměla na hlavě svou přirozenou barvu. Nicméně... Chcete-li barvit chemkou, dejte jí dlouhé rozestupy. Ty barvy jsou docela agresivní a ve velké míře vlasům škodí. Já byla lenivá a barvila se jednou za půl roku, takže to ty mé vlasy moc nezasáhlo. Pak jsem raději přešla na hennu. Poprvé jsem barvila tou obyčejnou drogerkovou z DMka - spotřebovala jsem dvě krabičky a výsledek byl nijaký... Nic zázračného. Podruhé jsem zapátrala na internetu a pro další hennový experiment si vybrala hnědou Henné color. U ní pravděpodobně zakotvím, protože je úžasná. Jaké jsou výhody a nevýhody henny proti chemce z mého hlediska?

A) Vůně - při barvení chemickou barvou jsem se vždycky tím smradem dusila. Henna je cítit po zeleném čají (ta drogerková z DM) nebo seně (Henné Color), což já, vesnická holka moc ráda.

B) Aplikace - s hennou je více sraní - musíte hlídat aby teplota vody nepřesáhla 50° (když ve směsi máte indigo, což u hnědých/černých odstínů bývá). Musíte jí mít na hlavě minimálně dvě hodiny, pod igelitem a ručníkem, aby zůstala teplá a nezaschla. Následující jeden den budete mít při česání modré ruce od indiga, protože to hned po smytí nesmíte umýt šamponem. Je to trochu otravné, oproti chemickému "nanést - nechat 30 minut působit - umýt". Některé henny si navíc musíte sami nastrouhat, ale to u Henné Color odpadlo.

C) Cena - tady jsem zajásala. 100g pytlíček Henné Color, který mi bohatě stačí na celou délku vlasů stojí kolem 150,- Kč. Chemické barvy potřebuji minimálně tři. I když to byly levné za 80,- Kč, cena se trochu vyšplhala.

D) Efekt - po chemce byly vlasy obarvené. Při barvení černou barvou jsem měla na hlavě jednobarevnou helmu. Konec. Po henně jsou obarvené, lesklé, hází na sluníčku červený odlesk (to já ráda), vypadají přirozeně a jsou úžasně jemné a silnější na pohmat.


To je asi tak všechno na co si vzpomenu. Když se tak na ten seznam dívám, zní to všechno hrozně složitě a že trávím veškerý čas péčí o vlasy v koupelně, což není pravda. Já jsem tvor lenivý a všechno se snažím omezit na co nejkratší nutnou dobu. Takže opravdu jen ráno rozpletu cop, učešu vlasy a podle stavu ofiny jí buď hodím čelenkou nahoru, nebo jí rychle učešu/přežehlím. Sem tam to hodím do culíku/copu/drdolu a jdu. Celé mi to zabere od tří do osmi minut. Večer to pak zase jen rozčešu, zapletu a jdu spát - tři minuty. Jednou za čtyři dny to umyji a usuším (OK, cca dvacet minut , +/- 4 hodiny, pokud to nechám schnout přirozeně), jednou týdně na to hodím na třicet minut masku. Jednou za dva/tři měsíce na to plácnu hennu, což je sice záležitost na půl hodiny (+ 2 hodiny působení), ale rozhodně se to vyplatí. Sumasumárum už to nezní tak strašně, ne?

Článkem vás provázela princezna Rapunzel, protože ač jsem tohle rozepsala před měsícem, nejsem schopná nic nafotit (obzvláště sebe). Ale do příště se snad polepším!

2 komentáře:

  1. Já bych taky chtěla přejít na hennu, ale mám vlasy tak zničené chemickým barvením a odbarvováním, že si myslím, že už by to nepřežily a rovnou vypadaly všechny :( Jinak jsem vždy měla krásné dlouhé vlasy, to zatracené a časté barvení :( ted mohu neustále zkracovat a stejně odpadávají několika cm kusy :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věř mi, že henna zdaleka vlasy nezatěžuje tak jako klasická chemická barva - naopak jim ještě hodně pomáhá. Pokud nechceš hned barvit, doporučuji občas si udělat kůru vitamínovou bezbarvou hennou, opravdu to pomáhá. =)

      Vymazat