pondělí 1. prosince 2014

Knižní řetězák

Krásné pondělní ráno! Podzim nám dává sbohem, na kalendářích se skví první prosinec (ne že by to člověk při pohledu z okna poznal) a nebylo by od věci zase něco napsat. Jelikož prosinec pro mě znamená Vánoce a Vánoce znamenají spoustu knih jako dárky buď darované, nebo obdržené, rozhodla jsem se sem hodit tenhle knižní TAG, který jsem naprosto sprostě ukradla na blogu u T'Sal.



1) Co právě čteš?

Drsný spasitel od Miroslava Žambocha. Četla jsem ho naposledy čtyři roky zpátky a až mě překvapuje, jak si to nepamatuji - zápletky jsou pro mě příjemné překvapení, jak když jsem ho četla poprvé.


2) Co máš právě půjčené z knihovny?

Momentálně nic, Knihovna čeká, až jí zaplatím pokutu za pozdní vrácení knížek.


3) Máš právě nějakou rezervaci v knihovně?

Už devátým rokem mám rezervaci v krumlovské Městské knihovně na knihu Soudné sestry od Pratchetta. A pořád ještě na mě nedošla řada.


4) Nejhorší kniha, kterou jsi letos přečetla?

Srdce světa (Jay Lake). Mám tu knihu už dva roky a rozhodla jsem se jí dát druhou šanci. Pořád je to příběhově stejný shit, jen ten svět je super, ale nezachraňuje to.


5) Nejlepší kniha, kterou jsi letos přečetla?

Asi Nikdykde od Gaimana. Moc knížek od něj přečtených nemám a díky této jsem propadla jeho kouzlu.


6) Máš nějaký knižní zlozvyk?

Žádný mě nenapadá.



7) Děláš knihám uši?
Úmyslně nikdy, střílela bych za to. Ale neúmyslně se mi to občas stane, hlavně při přenosech v tašce, když tam docpávám něco dalšího.


8) Píšeš si poznámky na okraje stran?

Ale fuj! Urazit prsty každému, kdo to dělá!


9) Čteš někdy knihy vícekrát?

Všechny své knihy jsem četla minimálně třikrát a ke spoustě z nich se pořád vracím.


10) Čteš jen jednu knihu, nebo jich rozečítáš více najednou?

V 99% případů mám rozečtenou jen jednu, maximálně dvě a to jen, když mi vyjde zrovna něco nového z oblíbené série, nebo autora.


11) Jak často čteš spoilery?

Moc ne. Občas se stane, že na nějaký narazím (klasiku nepočítám), ale není to tak hrozné jako u seriálů a filmů.


12) Jak často vybíráš knihu podle obálky?

Dost často, ale pak ji otáčím na anotaci a teprve pokud mě zaujme ta, tak knihu beru. V poslední době si knihy nejdřív půjčuju v knihovně a teprve pokud se mi hodně líbí, tak je kupuji. Podle líbivosti obálky ale občas šáhnu v knihovně i po něčem jiném, třeba nedávno jsem měla půjčeno Se šarmem Pařížanky, z čehož se vyklubala sice kniha o ničem, ale pobavilo mě to. A muže taky.



13) Oblíbené místo na čtení?

Dřív jsem vždycky četla v posteli a i dnes, když si čtu doma, tak jedině v posteli. Ale v dospělém životě už bývám unavená a v posteli u toho usínám... Takže spíš hromadná doprava, hlavně různé dálkové spoje, třeba Praha - České Budějovice.


14) Dokážeš číst v autobuse?

Bez problémů.


15) Co tě dokáže při čtení knihy vyrušit?

Televize, hrozně to rozptyluje. A pak naše myši, Když si čtu v posteli, chtějí si číst taky, ale stále nepochopili systém. Navíc oni knihy doslova žerou.


16) Oblíbená svačinka ke čtení?

Čaj, kafe, horká čokoláda a třeba něco k zobání - bonbóny, malé sušenky, nebo popcorn.


17) Máš čtečku e-knih?

Já ne. Muž jí má a mám tablet, ale knihy v tom nemám žádné.


18) Kolik knih si obvykle půjčuješ z knihovny?

Cca dvě, víc jen v případě, že beru něco, z čeho pak čerpám materiály na přednášky.



19) Vrátil jsi už knihu do knihovny, aniž bys ji přečetla?
Taky se mi to párkrát stalo, ale nevzpomenu si na konkrétní titul.


20) Jakou největší částku jsi najednou utratila v knihkupectví?

Kolem dvou tisíc, ale byly to z většiny vánoční dárky.


21) Jsi zvyklá skladovat nebo knihy po přečtení posíláš dál?

Já jsem sběratel a své oblíbené série a autory si syslím. Můj miláššššek! Kšá! Akorát už mi (respektive nám, Muž je to samé v bledě modrém) přestává stačit knihovna a další se do pokoje nevejde. Ale až nebudeme mít spolubydlící a budeme mít obývák, hodlám si cca dvě, možná tři další pořídit a zaplnit je.


22) Máš ráda knihy uspořádané?

Samozřejmě. Autory k sobě, série k sobě, zbytek uspořádat aspoň trochu dle žánrů a dle velikosti.


23) Ve kterém jazyku čteš knihy nejčastěji? V kolika dohromady to zvládneš?

V češtině (překvapivě). Číst v angličtině jsem zkusila jednou, ale Asimova jinak než s výkladovým slovníkem nedávám, tak jsem to rychle vzdala. Od té doby čtu v angličtině jen komiksy, k ničemu dalšímu jsem se zatím nedostala, protože je pořád moc knih v češtině, které jsem zatím nečetla.


24) Kdybys mohla číst v dalším cizím jazyce, který by sis vybrala?

Mě by stačilo ke štěstí zvládnout tu angličtinu...



25) Oblíbený básník?

Nope. Clover básničky nerada.


26) Oblíbená kniha z dětství?

Slečna Mici (Annie M. G. Schmidt) a Čarodějka Jennifer (Elaine Lobl Konigsburg). V knihovně je mám dodnes a jednou je budu číst svým dětem.


27) Oblíbená knižní postava?

Stále vede Atticus O'Sullivan z Kroniky Železného druida.


28) Oblíbený knižní záporák?

Hrabě Drákula. A Voldemort.


29) Žánr, který čteš nejméně?

Červená knihovna, detektivky, motivační knihy a podobné.


30) Žánr, který čteš nejvíce?

Fantasy (hlavně urban), splatter, steampunk, cyberpunk, občas i nějaké to sci-fi a přiznám se i k nějaké té vaginální fantasy.



31) Knihy, kterým se vyhýbáš?

Motivační knihy - doma máme jen Konec prokrastinace, kterou dostal Muž od své mámy k narozeninám, ale směle prokrastinujeme, aby jsme ji nemuseli číst.


32) Kniha, kterou jsi nedokázal přečíst?

Alenka v říši divů a kraji za zrcadlem. Mě Lewisův styl nesedí, číst to prostě nemůžu.


33) Co musí kniha mít, aby tě zaujala?

Těžko říci, nedá se to specifikovat. Vyžaduji příběh, ale dokážu přečíst i špatně napsanou fantasy romanci, pokud má daný svět kolem toho nápad a potenciál (viz třeba divergence a Město z Kostí).


34) Oblíbená filmová adaptace?

Pánové prstenů, všichni tři.


35) Adaptace, která tě naprosto zklamala?

Momentálně si na žádnou nevzpomenu. Vesměs se snažím knihy a jejich adaptace oddělovat jako individuální média a neporovnávat.

A jak to máte s knihami vy? Chodíte do knihoven? Sbíráte knihy? Co čtete rádi? Pokračujte v tagu a nechte mi tu odkaz, ráda si přečtu vaše verze.

4 komentáře:

  1. omg yes! Nejsem jediná kdo nepřečetl Alenku! (a ani ta Disney se mi nelíbila)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky nějak nechápu ten ohromný fandom kolem ní, ale tak každý máme rádi něco jiného. =D

      Vymazat
  2. Prokrastinujete :-D

    Takže krásné prokrastované (???) Vánoce a hodně dobrýho čtení příští rok:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My směle prokrastinujeme pořád. =D

      Děkuji, Luci, Tobě a Holanďanovi také. =D

      Vymazat