středa 24. června 2015

Sedmý syn/ The Wardstone Chronicles

Normálně se moc nerozohňuji nad tím, jak moc film zprznil knižní předlohu. Beru knihy a filmy (seriály) jako samostatná média a chápu, že bohužel tam nejde nacpat sebemenší detail a občas v tom filmu vypadá lépe trošku pozměněná zápletka. Jenže jsou i případy, kdy to ani já nevydržím a prostě si musím rýpnout. A tím případem je film Sedmý syn. Btw. Nechci prozrazovat vše, ale nějakým spoilerům se nevyhnu - byli jste varováni.

Na tento film jsem koukla s mamkou při mé poslední návštěvě. Mamka jej chtěla vidět, protože četla knihu a já se svezla, protože na pěkné fantasy se podívám ráda. Při závěrečných titulcích bylo ticho. Film mamčino očekávání nesplnil a mě těžce zklamal, ač jsem žádné neměla. Jelikož mamka říkala, že kniha je milionkrát lepší a tak jsem i tak v neděli odjížděla se Sedmým synem v batohu. Ale řekněme si nejdřív něco o knize, ať víte, proč kolem sebe budu plivat jedovaté sliny.

The Wardstone Chronicles (v češtině Lovec duchů) je velice úspěšná série od britského autora Josepha Delaney. Čítá v současné době třináct knih a čtyři spin-offy. U nás v období 2008-2011 vyšlo prvních pět, tento rok znovu vyšly první dva díly v jedné knize s filmovým přebalem (fujky). Tu jsem četla já. V knihkupectvích ji objevíte v regálu s knihami pro mládež, což moc nechápu, protože některé části jsou takový hukot, že jsem byla ráda, že je čtu za bílého dne.

zdroj

Hlavním hrdinou je dvanáctiletý Thomas Ward, sedmý syn sedmého syna, což jej dokonale předurčuje pro povolání lovce duchů. Každý sedmý syn sedmého syna totiž má schopnost vidět to, co ostatní ne. Kniha začíná, když Tom odchází z rodinné farmy do učení k místnímu lovci Johnu Gregorymu. Postupně se dozvídá, jak se vypořádat s různými nadpřirozenými jevy, duchy a čarodějnicemi. Zničit čarodějnici v tomto světě není moc jednoduché a nejlepší způsob, jak se s nimi vypořádat je hodit je do jámy, kterou zajistíte železnými mřížemi. A takhle je na zahradě Gregoryho domu vězněná zákeřná a mocná čarodějnice jménem Matka Malkin. Okolnosti vezmou okolnosti, Tom se seznámí s dívčinou Alice a ta jej navede, aby Matce Malkin hodil každý večer do jámy koláček. Druhý den večer je Malkin venku a problémy začínají. Nebudu vám spoilovat konec, ani jak k čemu dojde, ale myslím, že si - vzhledem k počtu pokračování - domyslíte, že si s ní Tom dokáže poradit.
Druhou částí knihy je druhý díl, kde se tentokrát Tom, lovec John Gregory a Alice budou muset vypořádat se starodávným zlým bůžkem jménem Zhouba. Kniha je výborně napsaná, má zajímavé postavy, zajímavou zápletku a skvěle se čte.

A teď jdeme plivat ty jedovaté sliny. O existenci nějakého sedmého syna jsem neměla moc velké tušení, jen jsem zahlédla nějaké plakáty, když to běželo v kinech. Anotace slibují docela dobrou podívanou, plakát byl vcelku epický, hvězdné obsazení mi bralo dech. Role Toma Warda připadla herci Benu Barnesovi, Gregoryho hrál Jeff Bridges a Julianne Moore Matku Malkin. A ještě mi slíbili Kita Haringtona, z čehož mé srdce tuplem zaplesalo.

Realita byla bohužel úplně jiná. Scénáristi vzali původní příběh, nechali jména postav, úplně základní dějovou linku (Tom se učí na lovce duchů) a hlavní záporačku tohoto dílu (Matku Malkin). Zbytek si předělali, jak se jim zdálo dostatečně cool. Varuju vás znova - SPOILERY! A hodně! Takže:

zdroj

- Lovec duchů Matku Malkin zavřel do díry (jak ve skutečnosti měl), ale na osamělém vrchu bez dohledu, kde mu za pár let zrezlo mřížoví a ona se tak mohla osvobodit (!). Fuck logic, fuck předloha!

- Matka Malkin se umí měnit v draka (!), což je evidentně v čarodějnickém společenství běžná schopnost (!)

- Kit Harington zařve hned ze začátku, protože hraje Lovcova předešlého učně, Williama Bradleyho. Fňuk. Způsob smrti sice je totálně mimo knihu, ale bohužel, jeho smrt byla nezbytná.

- Je třeba obstarat nového učně, takže si jdeme pro Toma.

zdroj

- Tom do učení nastupuje v šestnácti letech (!), je sedmý syn sedmého syna, má mladší sestru (!!) a má vize, ve kterých vidí budoucnost (!!!)

- Maminka mu na cestu dá přívěšek (!), ze kterého se ke konci vyklube starý přívěsek Matky Malkin, který nositeli zvyšuje sílu (!!)

- Lovec duchů je opilecká osina v prdeli (!), kterému slouží velký troll Tusk(!!). Nenávidí čarodějnice a vše, co spadá do kolonky "supernatural", dle jeho názoru si zaslouží jen smrt (!!!!!!!). K Tomovu učení má přístup "no nějak to buď zvládneš, nebo zařveš, mě je to jedno". (!)
- Toma trénuje jen týden (!), pak je důležité přerušit sabat čarodějnic za Krvavého úplňku (jak originální), jinak se Malkin vrátí plná síla a bude vládnout světu.

- Matka Malkin ke šmírování Toma a Lovce využívá dívku Alici, dceru (v knize neteř) jedné ze svých poddaných. Jelikož romantika nesmí chybět, zamilují se s Tomem do sebe, hned při druhém setkání spolu hupnou do postele (!) a naplánují si, že spolu utečou (!!!!).

- Z Lovce vypadne, že Matku Malkin miloval. (!!!!!)

- Z Tomovi matky se vyklube čarodějnice, co pomohla Matku Malkin uvěznit (!). Následně zařve při útoku čarodějnic na město, kde si dá totálně lame magický souboj (!!!!!!!).

zdroj

A to jsme teprve v polovině filmu. Dál pokračovat nebudu, protože by to bylo skutečně na dlouho. I když jste knihu nečetli, tak na Sedmého syna nekoukejte - já od toho neměla prakticky žádné očekávání a byla jsem tím filmem těžce zklamaná, protože postrádal něco jako vývoj postav, pořádný děj a nějakou logiku. Pokud znáte knihu, tak se na to nedívejte tuplem, protože takové vyjebání s předlohou jsem opravdu ještě nezažila. A závěrečné hodnocení?

Knize dávám 8,5/10 a budu doufat, že film aspoň trochu obnoví zájem o tuto sérii a ona u nás dovyjde, nebo začne vycházet v novém nákladu (bez toho fujky filmového přebalu, prosím). Pokud ne, asi se po ní podívám v angličtině, protože mě hodně zaujala.

Filmu dávám 4/10 a i za ty vděčí jen Kitově krásným očím a Benovu úsměvu. Já mám totiž tyhle dva herce vážně ráda, ale bohužel - dobrý herci mizerný film nezachrání.  

Žádné komentáře:

Okomentovat